We dompelen kinderen onder in de Engelse taal, al ons materiaal wordt in het Engels geleverd. We gaan uit van de ‘four strands’ van Paul Nation: 25% betekenisvolle input, 25% betekenisvol gebruik, 25% aandacht voor de taal en 25% taalbeheersing (fluency). Om een nieuwe taal te leren moeten aan deze vier onderdelen evenveel tijd besteed worden.
Alle oefeningen doen een beroep op spreken, luisteren, lezen en schrijven. Al werkende vergroten de kinderen hun kennis en vaardigheden van de Engelse taal.
Alle werkjes zijn geordend rondom tien thema’s. Sommige thema’s komen in alle bouwen terug, sommige thema’s zijn specifiek voor een bouw ontwikkeld. Omdat kinderen op verschillende manieren leren is het geen lineair materiaal, kinderen kunnen op allerlei wijzen starten. Sommige kinderen starten vanuit het leren van nieuwe woorden. Sommige kinderen gaan aan het werk en vergroten daardoor hun woordenschat.
Met de Explorations worden de kinderen uitgedaagd gewoonweg aan de slag te gaan en zullen zij ontdekkingsgericht hun woordenschat vergaren. Door veelvuldig gebruik te maken van websites komen de kinderen in aanraking met allerlei gesproken en gezongen teksten. De explorations hebben veelal een open karakter en doen een beroep op de creativiteit van kinderen en van leerkrachten. Ze verschillen in moeilijkheidsgraad en daardoor is er uitdaging voor ieder kind.
Afhankelijk van de leeftijd is de box met meer of minder woorden gevuld. De word boxes zullen een eerste kennismaking met een thema zijn. Naast de word boxes zijn er ook picture boxes. In de onderbouw zijn de afbeeldingen voorzien van een QR code die met behulp van een tablet verwijzen naar een geluidsfragment.
Naast de picture boxes zijn er enkele grote afbeeldingen die gebruikt kunnen worden bij een groepsactiviteit.
Naast het boekje zijn er boxes met oefeningen waarmee kinderen aangeboden grammatica kunnen oefenen. Kinderen worden uitgedaagd de boxes te gebruiken bij de Variations en Explorations. Ook wordt een koppeling gemaakt met het woordbenoemen door middel van stroken met taalsymbolen.
Een inspiration is een kaart die door de leerkracht gebruikt kan worden om een thema in te leiden of om een leerinhoud aan te bieden. Het is de lijn van de leerkracht: hoe bied je iets aan, wat zeg je, wat is je doel en wat kun je allemaal doen met de kinderen? Op de kaart staan het doel, de woorden die aangeboden kunnen worden, de chuncks (woordgroepen), een aanbieding en mogelijke variaties. Verder staan er diverse ideeën voor variaties op voor de kinderen, zowel individueel als groepsgewijs.
De handleiding van Exploring English kun je hier downloaden.
Dit stappenplan helpt je bij het inrichten van de kast.
En de overzichten van de thema’s uit de midden- en bovenbouw vind je hier.
Wil je direct starten met registeren? Hier kun je een eerste aanzet downloaden.